lunes, 24 de septiembre de 2012

Pel carrer Sant Roc.





                A La Nit d’Estellés de Paiporta, celebrada fa un parell de setmanes, es va fer una tendra imitació de  “Cos mortal”, el poema on Estellés fa un recorregut pels carrers de València. En aquesta ocasió ferem un passeig pels de Paiporta: Convent, Antonio Machado, Catarroja, Sant Josep, Mestre Palau, Sant Jordi, Primer de Maig…..i Sant Roc. I ací, a Sant Roc, em quede avuí, i faig una ullada al passat i al present del meu poble.
             El carrer Sant Roc està ubicat al centre de Paiporta, va de Convent a l´antic “Cine Avenida”, o Cine Nou, com era conegut a l’època, al carrer Primer de Maig. Em recorde en ell, anant a comprar en ma mare, d’un costat a un altre, els dissabtes de matí, amb un fum de gent al voltant.
             Pocs dies després de la festa d’Estellés, passejava amb una amiga per ell, tot estava quiet i solitari, tant que ens va sorpredre veure que el forn del carrer encara existeix. Aleshores recordarem que fa anys, jo deia pocs i ella molts, aquell carrer del centre del poble, havia estat el centre de l’activitat social. Al carrer Sant Roc, però, no hi havien bars, ni restaurants, hi havia comerç, del xicotet, del de tota la vida. Estava la botiga de decoració, i l’òptica, i l’associació andalussa, la perfumería del poble, i la floristeria, la farmàcia, la tenda de joguets, la bodega i la imprempta que, afortunadament, encara es manté.
           Passaren els anys i algunes botigues tancaren perque la gent deixa de comprar al poble, altres perque es van jubilar els propietaris, i la farmàcia i l’òptica es traslladaren. Paiporta comença a fer-se gran i el carrer Sant Roc a buidar-se. Es recalificà l’horta i es feren molts edificis nous, i la gent de la ciutat venia a viure al poble. I el carrer Sant Roc estava un poc més buit. Ara ja som vora 25.000 habitants, i al carrer Sant Roc, al que ja no arribava quasi ningú, arribà la crisi, i tancaren més botigues.
           Des d’eixe dia, el que vaig prendre consciència de com desaparèix l’essència del meu poble, no he deixat de passar pel carrer Sant Roc. A vegades em pare on estava la tenda de joguets i recordé quan ma mare em va comprar una nina pel meu aniversari, o entre al forn a comprar un pà, que després congele perqué jo no menge pà. A vegades em pose al mig del carrer i imagine com era la gent que anava al “Cine Avenida”,  o entre a la imprempta, que també és papereria i em compre un bolígraf. A vegades em pose trista i pensé que cap dels nous paiportins sap on està aquest carrer, i que és una llàstima! que després de tanta vida i tanta història, pel carrer Sant Roc a soles passem la processó i jo. 





No hay comentarios:

Publicar un comentario